Anxietatea – tulburare emoţinală manifestată prin stare de teamă, panică şi/sau blocaje emotionale şi acţionale.
Caracteristici principale
Anxietatea excesivă a copilului poate fi generată de:
- educaţie inadecvată în copilăria timpurie: contactul cu stiluri de viaţă şi gândire dăunătoare (vicii,agresivitate);
- relaţii tensionate cu adulţii, până la abuz asupra copilului;
- traume psihice;
- predispoziţii anxioase accentuate de atitudinea părinţilor.
Se manifestă prin:
- atacuri de panică ce produc fie blocaje acţionale sau verbale, fie o agitaţie excesivă;
- relaţionare scăzută cu ceilalţi: profesori, colegi; tendinţa de izolare;
- comportament rutinier, teama de schimbare şi noutate;
- dificultăţi de învăţare (concentrarea atentiei, memorare);
- hipersensibilitate la evaluare negativa.
Bariere în calea învăţării
- evită sarcinile noi, necunoscute, se tem de eşec;
- gândire rigidă: transferă greu cunoştinţele la situaţii sau domenii noi, dar pot învăţa prin exersare şi repetiţie;
- câmpul cunoaşterii şi învăţarea propriu zisă sunt dezorganizate din cauza emoţiilor şi a fricii;
- capacitatea de concentrare şi rezistenţa la efort intelectual sunt scăzute;
- au nevoie de pauze de relaxare mai lungi şi mai dese.
Strategii şi intervenţii utile
- atitudine afectivă pozitivă: bunăvoinţă, încurajare, susţinere;
- sarcini şcolare accesibile/realizabile/realiste;
- cerinţe cu dificultate gradată:se începe cu sarcini simple care să le asigure succesul şi încrederea în sine;
- atmosferă de învăţare destinsă,relaxantă;
- materiale de învăţare atractive, creative: desene, filme.scenete, muzică, pentru a le oferi plăcere şi siguranţă.
Profesorii vor acţiona pentru:
- identificarea surselor de anxietate şi eliminarea lor;
- identificarea gândurilor negative, generatoare de frică şi reducerea efectului lor;
- exersarea autocontrolului şi autosugestiei pozitive în situaţia atacurilor de panică;
- sporirea încrederii în sine prin folosirea de către elev a devizei „Eu pot” repetată în faţa oricărei dificultăţi;
- exersarea gândirii realiste: obişnuinţa de a-şi propune scopuri realizabile;
- susţinerea ideii de egalitate cu ceilalţi; promovarea unei atitudini prietenoase şi cooperante din partea colegilor;
- implicarea elevului anxios prepondernt în activităţi de grup.