Atacul de panică reprezinta un sentiment coplesitor de frică care apare fară avertisment sau motiv obiectiv.
Caracteristici principale
Se manifesta prin:
- ritm neregulat al bătăior inimii, dificultăţi în respiraţie, sentimentul că nu mai au aer;
- teama paralizantă;
- senzaţii de ameteală, stare de confuzie;
- senzaţie de vomă;
- cârcei, tremurături, transpiraţii reci, frisoane, furnicaturi la mâini şi la picioare;
- dureri de piept, fierbinţeală;
- teama că înnebuneşti sau ca mori;
- ipohondrie.
Atacul de panică apare fară o cauza anume sau chiar în situatii inofensive (de exemplu, în timpul somnului) şi durează câteva minute. Atacul de panică generează fobii, depresii, abuz de medicamente, alcool, chiar suicid.
Bariere în calea învăţării
- tulburări de perceptie şi reprezentare;
- scăderea receptivităţii la sarcini;
- teama în faţa sarcinilor noi, necunoscute, se tem de eşec, de dificultăţi;
- câmpul cunoaşterii şi învăţarea propriu zisă sunt dezorganizate din cauza emoţiilor şi a fricii;
- capacitatea de concentrare şi rezistenţă la efort intelectual sunt scăzute;
- evită situatiile şcolare care constituie pentru ei surse de panică (absenteism).
Strategii şi intervenţii utile
- învăţaţi elevul să găsească tehnici de relaxare zilnică;
- învăţaţi-i să-şi controleze respiraţia;
- identificarea gândurilor negative, generatoare de frică şi reducerea efectului lor;
- exersarea autocontrolului şi autosugestiei pozitive;
- sporirea încrederii în sine prin folosirea de către elev a devizei „Eu pot” repetată în faţa oricărei dificultăţi;
- învătaţi-i să înţeleagă panica şi să găsească modalităţi de a o controla;
- creaţi zone de stabilitate: activităţile zilnice trebuie să includă relaţionare şi concentrare;
- creaţi-i centre de interes, tineţi-l ocupat;
- învăţaţi colegii cum să reacţioneze pozitiv (să nu agraveze starea de panică);
- reactionaţi empatic, acceptaţi-le manifestările, ajutaţi-i să depăşească momentul printr-un comportament calm, degajat.
Ajutor, adaptări şi/sau intervenţii ale unor persoane specializate
Elevii cu atacuri de panica au nevoie de condiţii de învăţare şi relaţionare adaptate
Unii elevi vor beneficia de:
- programe terapeutice specializate: psihoterapie individuală şi de grup;
- consiliere şcolară;
- consiliere şi suport psihopedagogic pentru familie.