Din spectrul autist fac parte trei tulburări care afectează capacitatetea elevilor de :
-
a înţelege şi de a folosi comunicarea verbală şi nonverbală;
-
a înţelege comportamentul social, ceea ce le afectează capacitatea de a interacţiona cu copiii şi adulţii;
-
a gândi şi a se comporta flexibil, ceea ce se poate manifesta prin activităţi limitate obsesive sau repetitive;
Caracteristici principale
-
nevoia imperioasă de a nu schimba nimic se manifestă prin rezistenţa la schimbare, activităţi repetate stereotip, perseverarea în aceeasi actiune;
-
integrarea, acceptarea în colectivităţi la nivel foarte scăzut ; inadaptare la relaţiile cu cei din jur;
-
atitudinea de evitare : autiştii evită să te privească, se abţin de la comunicare prin limbaj sau sunete, refuză colaborarea;
-
majoritatea copiilor autişti nu vorbesc (în cazuri grav) , iar dacă o fac nu se servesc de vorbire ca mijloc de comunicare;
-
incapacitate de a forma combinaţii proprii de cuvinte şi repetă mecanic vorbirea altora; pot repeta la nesfârsit o serie de sunete articulate, nearticulate, chiar cuvinte, mecanic, fără semnificatii de comunicare;
-
ecolalie (repetă cuvinte sau expresii auzite) sau mutism selectiv ori total;
-
întârziere în achiziția limbajului;
-
incapacitate de a manifesta un sistem de cominicare de expresieș;
-
lipsa de intenţie în a comunica ; autiştii vorbesc «la cineva» şi nu «cu cineva»;
-
necunoaşterea / lipsa de apreciere a valorii simbolice, funcţionale ale limbajului ca o interacţiune cu mediul înconjurător;
-
niveluri diferite de receptivitate şi exprimare a limbajului;
-
dificultăţi în obţinerea unui sunet sau grup de sunete, folosesc gesturi pentru exprimarea unui fapt, a unei dorinţe.
Bariere în calea învăţării
-
organizarea şi structurarea proceselor senzorial-perceptive şi a proceselor de cunoaştere diferit de nivelul copilului normal dezvoltat;
-
limite în executarea unor acţiuni motorii pentru desfăşurarea unor activităţi practice;
-
înţelegere defectuoasă a mesajelor verbale;
-
incapacitatea de a manifesta un sistem de comunicare de expresie;
-
nivele diferite de receptivitate şi exprimare a limbajului;
-
corelare inadecvata a ideilor, evenimentelor, faptelor;
-
concentrarea excesiva asupra detalilor;
-
atenţie deficitară, fluctuantă;
-
posibilităţi reduse de învăţare – rezultate din comportamente negative dar şi din eventuale întârzieri în dezvoltarea psihosociala;
-
diminuarea capacitătilor de cunoaştere;
-
incapacitatea de a solicita sprijin şi ajutor;
-
incapacitatea de a folosi achiziţii anterioare în activităţi noi;
-
existenţa/manifestarea a foarte puţine comportamente social-minimale pozitive; ponderea o deţin cele negative, de refuz de relaţionare;
-
comportament obsesiv şi repetitiv.
Strategii şi intervenţii utile
-
utilizati frecvent numele elevului;
-
însotiti comunicarea de expresii faciale potrivite (zambet, dezaprobare s.a.) si limbajul trupului;
-
mentineti distanta corespunzatoare fata de elevi (fata in fata, la nivelul ochilor);
-
acordaţi timpului necesar răspunsurilor şi procesării informaţiilor;
-
stimulaţi exprimarea corectă a emoţiilor prin modelări, explicaţii şi întăriri ale comportamentelor pozitive;
-
observaţi şi răspundeţi la toate încercările non-verbale ale elevilor;
-
urmăriţi elevii şi nu anticipaţi nevoile lor;
-
plasaţi obiecte interesante în interiorul unor vase care sunt dificil de deschis / de ajuns la ele, aşteptaţi ca elevul să folosească privirea, gesturi prin care să indice dorinţa lor, apoi daţi-le obiectul;
-
alegeţi cu atenţie cuvintele (limitare cantitativă, accentuarea cuvintelor cheie);
-
folosiţi un limbaj simplu (să nu supraestimăm cunoştinţele elevilor);
-
asiguraţi modelele verbale din perspectiva elevilor, nu din a adulţilor;
-
identificati obiecte (mijloace didactice) – explicati folosirea lor cu cuvinte simple;
-
inventati cantecele sau melodii care sa insoteasca rutina (dezvolta atentia);
-
numiti articole de imbracaminte in ordinea imbracarii lor sau obiecte in ordinea folosirii lor;
-
verbalizati actiunile in ordinea desfasurarii lor;
-
învăţaţi-i un mod acceptabil de a protesta, respinge cerinţe sau activităţi;
-
folosiţi cărţi cu poze simple (imagini clare, nu în stilul celor din benzile desenate);
-
folosiţi orare, calendare, cu regimul de zi/săptămânal, lunar; numiţi obiectele din imagini;
-
utilizaţi mijloace vizuale (imagini, obiecte) şi structuraţi-le (organizatori de sarcină);
-
faceţi pe « translatorul » pentru alţii pentru a-şi putea continua comunicarea.
Ajutor, adaptări şi/sau intervenţii ale unor persoane specializate
Elevii cu autism au nevoie de curriculum planificat diferentiat și de condiții de evaluare adaptate
Unii elevi vor:
-
beneficia de programe de terapie pentru deficienţe de vorbire şi tulburări de limbaj;
-
avea nevoie de kinetoterapie pentru că au tulburări motorii (mersul pe vârfuri);
-
avea nevoie de aranjamente speciale privind evaluarea;
-
avea nevoie de utilizarea unor modalităţi alternative de comunicare (exp: comunicarea alternativă / augumentativă, – cu ajutorul semnelor si simbolurilor din imagini).