Discalculia este dificultatea de a înţelege şi rezolva sarcini matematice.
Caracteristici principale
-
Abilitaţi scăzute de a lucra cu numere sau cu noţiuni matematice;
-
Au dificultăţi de calcul matematic începând cu operaţiile de baza (adunare, scădere, înmulţire, împarţire);
-
Sunt afectate operaţiile de: selecţie, ordonare, grupare;
-
Nu se pot orienta în spaţiul restrâns şi larg (caiet, carte, schiţa, sala de clasă, stradă).
Bariere în calea învăţării
-
asociază greu cantitatea la număr şi îşi formează greu conceptul de număr;
-
dificultăţile perceptive şi de orientare spaţială (dificultaţi în citirea unei formule, schiţe, grafice, histograme);
-
dificultăţi de coordonare oculo-motorie (dificultaţi de citire a exerciţiilor şi formulelor matematice);
-
memorează greu cifrele şi semnificaţia lor numerică;
-
memorează greu simbolurile matematice(adunare, scădere, înmulţire, împărţire);
-
înţeleg greu semnificaţia operaţiilor, fac confuzii între adăugare, diminuare, multiplicare, divizare de cantitate;
-
numară greu (crescător, descrescător, pe intervale), reiau sau omit numere;
-
analizează si înţeleg greu relaţiile dintre datele problemelor ; rezolvă lent cele mai simple probleme;
-
înţeleg, memorează şi aplică cu dificultate algoritmi şi formule de calcul;
-
nu stăpânesc reversibilitatea operaţiilor (adunare, scădere, înmulţire, împărţire).
Strategii şi intervenţii utile
- încurajarea eforturilor;
- stimularea încrederii în sine şi a moţivaţiei pentru învăţarea matematicii;
- adaptarea metodelor şi mijloacelor de predare-învăţare, evaluare:
-
- stabiliţi nivelul de manifestare a discalculiei;
- folosiţi metode asociative de învaţare şi materiale ajutătoare (planşe, tabele);
- folosiţi materiale concrete de calcul sau simboluri pentru a-i ajuta să stabilească semnificaţia operaţiilor;
- formulaţi probleme cu date concrete legate de secvenţe de viaţă cunoscute;
- exersaţi folosirea banilor;
- utilizaţi jocuri matematice;
- stabiliţi-le puncte de sprijin şi paşi directori în activitatea independentă;
- folosiţi instrumente de calcul( riglete, calculator);
- învăţaţi-i să folosească elemente ajutatoare de calcul (simboluri);
- ajutaţi-i să „vizualizeze” problemele ilustrându-le prin desene;
- acordaţi-le mai mult timp pentru vizualizarea informaţiei;
- învăţaţi-i să citească problema cu voce tare sau să o asculte cu atenţie (învăţare auditivă);
- folosiţi fişe ajutătoare pentru calcule sau schematizarea problemei;
- încercaţi să automatizaţi anumite operaţii fie chiar şi prin memorarea mecanică;
- învăţaţi-i să se folosească de ritm şi muzică pentru a memora.