Hiperactivitate cu deficit de atenţie (ADHD) – copii care nu se odihnesc niciodată, sunt într-o permanentă mişcare, au tendinţa de a întrerupe vorbirea cuiva şi de a vorbi fără a fi întrebaţi.

Trăsăturile principale ale ADHD sunt:

  • lipsa atenţiei;
  • lipsa concentării;
  • impulsivitatea;

Caracteristici principale

  • dificultăţi de concentrare a atenţiei;

  • agitaţie permanentă, mişcări dezordonate (adesea mişcă mâinile şi picioarele, se bâţâie în bancă);

  • nu stau în bănci, se caţără, aleargă;

  • de multe ori au alte ocupaţii decât sarcinile şcolare;

  • vorbesc neîntrebaţi, strigă, nu au răbdare, răspund înainte ca profesorul să termine de pus întrebarea;

  • devin foarte excitaţi, agitaţi, distraşi, anxioşi, perturbă liniştea clasei;

  • îşi pierd sau uită obiecte personale, uită să-şi facă temele sau alte activităţi zilnice;

  • au dificultăţi în a finaliza o activitate (trec nemotivat de la o activitate la alta);

  • se integrează greu şi nu respectă regulile ; nu pot lucra în echipă şi nu sunt acceptaţi de grup;

  • se antrenează cu dificultate într-o activitate impusă;

  • par să nu asculte atunci când le vorbeşti.

Bariere în calea învăţării

  • nu acordă atenţia necesară detaliilor şi de aceea fac greşeli în activitatea şcolară, muncă, teme;
  • nu au răbdare şi recepţionează incorect cerinţele;
  • întâmpină dificultăţi în organizarea şi rezolvarea propriei activităţi;
  • evită sarcinile care necesită efort mintal susţinut;
  • îşi pierd obiecte necesare efectuării sarcinilor;
  • finalizează cu greu sarcinile sau le întrerup.

Strategii şi intervenţii utile

  • aşezaţi în clasă copiii cu hiperactivitate şi deficit de atenţie în primele bănci astfel încât să nu le distragă atenţia restul colectivului;
  • aşezaţi copiii cu hiperactivitate şi deficit de atenţie în apropierea elevilor care sunt acceptaţi de colectiv ca modele pozitive. încurajaţi-i să coopereze în învăţare;
  • evitaţi stimulii externi; nu aşezaţi copiii cu hiperactivitate şi deficit de atenţie în apropiere de uşi, ferestre, sau zone intens circulate;
  • nu le schimbaţi locul în clasă prea des, nu schimbaţi orarul, şi încercaţi să nu îi intrerupeţi prea mult;
  • menţineţi contactul vizual în timp ce transmiteţi sarcina;
  • vorbiţi clar , pe scurt şi fiţi consecvent;
  • evitaţi sarcinile multiple şi complexe şi monitorizaţi-i frecvent;
  • asiguraţi-vă că elevii au înţeles sarcina şi rolul lor;
  • repetaţi dacă este cazul într-o manieră calmă şi pozitivă;
  • ajutaţi copiii cu hiperactivitate şi deficit de atenţie să se simtă confortabil când pun întrebări sau au nevoie de ajutor;
  • reduceţi treptat asitenţa, ajutorul acordat copiilor cu hiperactivitate şi deficit de atenţie la perioade din ce mai scurte de timp;
  • elaboraţi programe individuale de lucru;
  • asiguraţi-vă că testaţi cunoştinte, nu persoane şi comportamente;
  • acordaţi timp mai mult pentru îndeplinirea sarcinilor;
  • încurajaţi pe cât posibil părinţii să stabilească acasă zone de învăţare şi să îi ajute cu organizarea materialelor de învăţare.