Hiperactivitate cu deficit de atenţie (ADHD) – copii care nu se odihnesc niciodată, sunt într-o permanentă mişcare, au tendinţa de a întrerupe vorbirea cuiva şi de a vorbi fără a fi întrebaţi.
Trăsăturile principale ale ADHD sunt:
- lipsa atenţiei;
- lipsa concentării;
- impulsivitatea;
Caracteristici principale
-
dificultăţi de concentrare a atenţiei;
-
agitaţie permanentă, mişcări dezordonate (adesea mişcă mâinile şi picioarele, se bâţâie în bancă);
-
nu stau în bănci, se caţără, aleargă;
-
de multe ori au alte ocupaţii decât sarcinile şcolare;
-
vorbesc neîntrebaţi, strigă, nu au răbdare, răspund înainte ca profesorul să termine de pus întrebarea;
-
devin foarte excitaţi, agitaţi, distraşi, anxioşi, perturbă liniştea clasei;
-
îşi pierd sau uită obiecte personale, uită să-şi facă temele sau alte activităţi zilnice;
-
au dificultăţi în a finaliza o activitate (trec nemotivat de la o activitate la alta);
-
se integrează greu şi nu respectă regulile ; nu pot lucra în echipă şi nu sunt acceptaţi de grup;
-
se antrenează cu dificultate într-o activitate impusă;
-
par să nu asculte atunci când le vorbeşti.
Bariere în calea învăţării
- nu acordă atenţia necesară detaliilor şi de aceea fac greşeli în activitatea şcolară, muncă, teme;
- nu au răbdare şi recepţionează incorect cerinţele;
- întâmpină dificultăţi în organizarea şi rezolvarea propriei activităţi;
- evită sarcinile care necesită efort mintal susţinut;
- îşi pierd obiecte necesare efectuării sarcinilor;
-
finalizează cu greu sarcinile sau le întrerup.
Strategii şi intervenţii utile
- aşezaţi în clasă copiii cu hiperactivitate şi deficit de atenţie în primele bănci astfel încât să nu le distragă atenţia restul colectivului;
- aşezaţi copiii cu hiperactivitate şi deficit de atenţie în apropierea elevilor care sunt acceptaţi de colectiv ca modele pozitive. încurajaţi-i să coopereze în învăţare;
- evitaţi stimulii externi; nu aşezaţi copiii cu hiperactivitate şi deficit de atenţie în apropiere de uşi, ferestre, sau zone intens circulate;
- nu le schimbaţi locul în clasă prea des, nu schimbaţi orarul, şi încercaţi să nu îi intrerupeţi prea mult;
- menţineţi contactul vizual în timp ce transmiteţi sarcina;
- vorbiţi clar , pe scurt şi fiţi consecvent;
- evitaţi sarcinile multiple şi complexe şi monitorizaţi-i frecvent;
- asiguraţi-vă că elevii au înţeles sarcina şi rolul lor;
- repetaţi dacă este cazul într-o manieră calmă şi pozitivă;
- ajutaţi copiii cu hiperactivitate şi deficit de atenţie să se simtă confortabil când pun întrebări sau au nevoie de ajutor;
- reduceţi treptat asitenţa, ajutorul acordat copiilor cu hiperactivitate şi deficit de atenţie la perioade din ce mai scurte de timp;
- elaboraţi programe individuale de lucru;
- asiguraţi-vă că testaţi cunoştinte, nu persoane şi comportamente;
- acordaţi timp mai mult pentru îndeplinirea sarcinilor;
-
încurajaţi pe cât posibil părinţii să stabilească acasă zone de învăţare şi să îi ajute cu organizarea materialelor de învăţare.