Întârzieri în dezvoltarea limbajului – tulburare a elevilor al căror limbaj nu este dezvoltat la nivelul vârstei lor cronologice,

deşi dezvoltarea lor pe alte paliere psihice este normală.

Caracteristici principale

  • vocabularul lor este imatur;
  • dificultăţi de înţelegere a sensului cuvintelor, expresiilor şi propoziţiilor (nu disting diferenţa dintre o glumă, o afirmaţie, o cerinţă sau o întrebare);
  • construcţia sintactică este rudimentară şi structura logico-gramaticală afectată (vorbire agramaticală);
  • le este dificil să folosească cuvinte într-un alt context decât le-au auzit şi să se exprime cu cuvinte proprii (să povestească un text, o întâmplare trăită);
  • deviază de la subiect;
  • exprimări ciudate, incomplete ale ideilor (folosesc propoziţii eliptice: fără subiect sau predicat);
  • utilizare redusa a limbajului verbal în relaţiile sociale; pun accent pe comunicarea non- verbală.

Bariere în calea învăţării

  • operează greu cu informaţia de tip verbal;
  • uneori nu reuşesc să-şi concentreze atenţia asupra interlocutorului;
  • recepţionează incorect cerinţele;
  • necesită mai mult timp pentru înţelegerea informaţiei;
  • au dificultăţi în redactarea temelor şi realizarea sarcinilor şcolare independente;
  • întâmpină dificultăţi în redarea orală sau scrisă a unor conţinuturi, chiar dacă înţeleg mesajul;
  • au un ritm specific (lent) de însuşire a conţinuturilor curriculare;
  • utilizează greu materialul scris (manuale, culegeri).

Strategii şi intervenţii utile

  • asigurati-vă ca nu au deficienţe de văz şi auz sau probleme de concentrare a atenţiei;
  • captaţi atenţia elevilor inainte de a interacţiona cu ei şi fiţi foarte atenţi dacă au nevoie de ajutor in inţelegere;
  • întariţi cuvintele cheie din context folosindu-vă de o intonaţie adecvată;
  • însotiţi mesajul de gesturi şi sprijin imagistic pentru a-i ajuta să inţeleagă;
  • folosiţi propoziţii scurte şi clare cu cuvinte uşor accesibile elevilor (uzuale);
  • nu suprasolicitaţi memoria lor auditivă pentru că nu pot lucra cu multă informaţie verbală;
  • vorbiţi despre obiecte şi activitaţi pentru care elevii manifesta interes;
  • vorbiţi despre lucruri din experienţa lor;
  • acordati-le timpul necesar pentru a va raspunde;
  • încurajati-i sa dialogheze si nu dominati conversatia;
  • încurajati-le orice manifestari spontane care ii ajuta pe elevi sa se simta parteneri egali in conversatie;
  • puneti-le intrebari ajutatoare atunci cand le cereti sa redea un continut;
  • corectaţi vorbirea elevilor dar nu excesiv;
  • centraţi învăţarea pe activitatea practica;
  • demonstraţi mai mult decât descrieţi;
  • nu corectaţi totul dintr-o data ci folosiţi metoda paşilor mici;
  • folosiţi mai ales evaluarea scrisa;
  • încurajaţi folosirea jocurilor de memorie.