Întârzieri în dezvoltarea limbajului – tulburare a elevilor al căror limbaj nu este dezvoltat la nivelul vârstei lor cronologice,
deşi dezvoltarea lor pe alte paliere psihice este normală.
Caracteristici principale
- vocabularul lor este imatur;
- dificultăţi de înţelegere a sensului cuvintelor, expresiilor şi propoziţiilor (nu disting diferenţa dintre o glumă, o afirmaţie, o cerinţă sau o întrebare);
- construcţia sintactică este rudimentară şi structura logico-gramaticală afectată (vorbire agramaticală);
- le este dificil să folosească cuvinte într-un alt context decât le-au auzit şi să se exprime cu cuvinte proprii (să povestească un text, o întâmplare trăită);
- deviază de la subiect;
- exprimări ciudate, incomplete ale ideilor (folosesc propoziţii eliptice: fără subiect sau predicat);
- utilizare redusa a limbajului verbal în relaţiile sociale; pun accent pe comunicarea non- verbală.
Bariere în calea învăţării
- operează greu cu informaţia de tip verbal;
- uneori nu reuşesc să-şi concentreze atenţia asupra interlocutorului;
- recepţionează incorect cerinţele;
- necesită mai mult timp pentru înţelegerea informaţiei;
- au dificultăţi în redactarea temelor şi realizarea sarcinilor şcolare independente;
- întâmpină dificultăţi în redarea orală sau scrisă a unor conţinuturi, chiar dacă înţeleg mesajul;
- au un ritm specific (lent) de însuşire a conţinuturilor curriculare;
- utilizează greu materialul scris (manuale, culegeri).
Strategii şi intervenţii utile
- asigurati-vă ca nu au deficienţe de văz şi auz sau probleme de concentrare a atenţiei;
- captaţi atenţia elevilor inainte de a interacţiona cu ei şi fiţi foarte atenţi dacă au nevoie de ajutor in inţelegere;
- întariţi cuvintele cheie din context folosindu-vă de o intonaţie adecvată;
- însotiţi mesajul de gesturi şi sprijin imagistic pentru a-i ajuta să inţeleagă;
- folosiţi propoziţii scurte şi clare cu cuvinte uşor accesibile elevilor (uzuale);
- nu suprasolicitaţi memoria lor auditivă pentru că nu pot lucra cu multă informaţie verbală;
- vorbiţi despre obiecte şi activitaţi pentru care elevii manifesta interes;
- vorbiţi despre lucruri din experienţa lor;
- acordati-le timpul necesar pentru a va raspunde;
- încurajati-i sa dialogheze si nu dominati conversatia;
- încurajati-le orice manifestari spontane care ii ajuta pe elevi sa se simta parteneri egali in conversatie;
- puneti-le intrebari ajutatoare atunci cand le cereti sa redea un continut;
- corectaţi vorbirea elevilor dar nu excesiv;
- centraţi învăţarea pe activitatea practica;
- demonstraţi mai mult decât descrieţi;
- nu corectaţi totul dintr-o data ci folosiţi metoda paşilor mici;
- folosiţi mai ales evaluarea scrisa;
- încurajaţi folosirea jocurilor de memorie.