Tulburări de opoziţie şi rezistenţă

Caracteristici principale

  • nu recunosc autoritatea adultului
  • sunt încordaţi, nervoşi, într-o permanentă stare de tensiune
  • de multe ori devin lideri negativi
  • uneori agresivitatea se poate întâlni şi la elevii hiperemotivi cu un respect de sine foarte scăzută, frustraţi din cauza inadaptării şcolare
  • suferă adesea de sindromul persecuţiei
  • sunt revendicativi (au impresia că nu au ceea ce merită şi cer tot timpul recompense)
  • devin excitaţi, agitaţi, distraşi, anxioşi, perturbă liniştea clasei
  • agresivitatea lor se manifestă fizic şi verbal atât în formă activă cât şi pasivă
  • manifestări frecvente : loviri ale colegilor, injurii, ameninţări, intimidări ale altor persoane, calomnii, refuzul de a realiza o sarcină, o activitate, de a da curs unei rugăminţi şi chiar de a vorbi
  • iniţiază sau produc conflicte, ajungand la violeta fizica
  • posibil să aibă un istoric în acte de cruzime faţă de oameni şi animale
  • se integrează greu în grup şi nu respectă regulile ;
  • nu pot lucra în echipă şi nu sunt acceptaţi de grup
  • se antrenează cu dificultate într-o activitate impusă
  • negativism
  • unii elevi au potenţial intelectual ridicat, dar nu reuşesc să-l pună în valoare

Bariere în calea învăţării

  • consideră oferta educaţională a şcolii incompatibilă cu dorinţele lor
  • lipsa motivaţiei şi interesului pentru sarcinile şcolare
  • nu se implică în activităţile şcolare
  • consideră sarcinile şcolare ca pe o pedeapsă
  • privesc profesorul ca pe un adversar
  • crează relaţii tensionate în clasă şi perturbă procesul predării- învăţării
  • unii au dificultăţi de asimilare a cunoştinţelor şi de utilizare a lor
  • trec în subsidiar activitatea şcolară în favoarea unor preocupări de timp liber sau chiar de natură delictuală
  • frecvenţa şcolară,de cele mai multe ori slabă, generează acumularea unor lacune în învăţare.

Strategii şi intervenţii utile

  • formarea imaginii pozitive de sine
  • protejaţi stima de sine a elevului
  • apreciaţi limita de suportabilitate a elevului (nu-l jigniţi, nu-l umiliţi)
  • folosiţi înţelegerea, calmarea, ca modalităţi de stingere a manifestariiă
  • comentaţi întotdeauna  acţiunea elevului şi nu personalitatea lui
  • folosiţi motivaţia pozitivă (formulări de tipul: „dacă vei realiza … vei obţine ….”)
  • apropiaţi-vă fizic de elev atât cât este necesar pentru a-i menţine securitatea şi intimitatea (uneori adolescenţii se pot simţi stânjenţi de apropierea fizică exagerată)
  • folosiţi o mimică binevoitoare şi o atitudine deschisă (nu încrucişaţi braţele şi nu încruntaţi privirea)
  • folosiţi contactul ochi în ochi
  • utilizaţi un ton blând sau cel puţin neutru (în nici un caz ridicat şi agresiv)
  • ascultaţi cu calm revendicările elevului, asigurându-l că încercaţi să le rezolvaţ pe cât posibil
  • dovediţi-vă empatic (arătaţi-i că bănuiţi sau înţelegeţi ce simte)
  • învăţaţi-l să devină empatic (să se pună în locul celui agresat)
  • consideraţi-l un partener de discuţie dezvăluindu-i o parte din trăirile sau problemele proprii
  • corectaţi-i comportamentele în mod binevoitor, fără comenzi sau implorare
  • remarcaţi, apreciaţi, recompensaţi cel mai mic progres în evoluţa pozitivă a comportamentului
  • încercaţi să folosţti simţul umorului, să fiţi optimişti (orice exagerare sau dramatizare a situaţiei poate avea efecte negative)
  • nu uitaţi că elevii devin cu uşurinţă frustraţi
  • nu uitaţi că stresul, oboseala şi presiunea exercitată asupra lor pot cauza pierderea controlului şi comportament neadecvat.
  • valorificaţi-le calităţile; orice elev este capabil să realizeze ceva bun.