Tulburări de stres posttraumatic în rândul elevilor
Tulburări de stres posttraumatic – schimbare persistenta a personalitatii dupa o trăire/experienţă traumatică/catastrofică.
Caracteristici principale
Schimbarea aparută în personalitate nu poate fi atribuită vulnerabilităţii sale psihice ci situaţiei trăite.
Prezintă simptome grupate la nivel de :
Comportament
- dispoziţie tristă (o tristeţe apăsătoare întipărită pe faţă)
- abulie ( diminuarea sau lipsa voinţei, nu perseverează, disparitia oricarei dorinte de afirmare sau realizare)
- comportament evitant, se izolează social
- pasivitate şi apatie
- coşmaruri, insomnii
- ticuri verbale sau gestuale
- nelinişte, agitaţie, oboseală permanentă
- consum de alcool si droguri
- neîncredere şi ostilitate faţă de familie sau colegi
Organic
- tensiune, încordare musculară, încleştarea pumnilor
- tremurături, înţepături, furnicături, transpiraţii reci
- tulburări sexuale, ale poftei de mâncare şi ale somnului
Emotional
- instabilitate emoţională (trece uşor de la râs la plâns)
- iritabilitate, accese de furie
- scăderea stimei de sine
- tristeţe, anxietate, nerăbdare
- disperare, descurajare, idei suicidare
Cognitiv
- prezintă tulburări de percepţie şi reprezentare (revăd momente trăite în timpul traumei)
- manifestă încetineală în exprimarea gândurilor şi ideilor
- sunt dominaţi de gânduri negative, prăpăstioase, sumbre
- diminuarea capacităţilor atenţiei şi ale memoriei
Bariere în calea învăţării
- tulburări de percepţie şi reprezentare
- diminuarea randamentului în orice gen de activitate
- dificultăţi de adaptare (consideră că nu poate face faţă sarcinilor)
- manifestă pasivitate – nu se implică sau nu finalizează o activitate
- nu mai gaseşte motivaţie şi voinţă pentru a învăţa
- memorie slabă, lapsusuri
- diminuarea capacităţii de concentrare sau mobilitate a atenţiei
- fluctuaţia imaginii de sine
- imaginaţie şi creativitate săracă
- labilitate afectivă (trec uşor de la râs la plâns)
Strategii şi intervenţii utile
- Relaţionaţi pozitiv, destins, binevoitor
- Creaţi un climat afectiv confortabil, stimulativ (nevoie de siguranţă afectivă)
- Vorbiţi cu o tonalitate caldă, prietenoasă, binevoitoare
- Folosiţi frecvent sistemul de recompense, laude, încurajări pentru un progres oricât de mic
- Evitaţi pedepsele, criticile distructive, ignorarea
- Încurajaţi exprimarea, acordaţi sprijin elevilor în redarea ideilor
- Încercaţi să le stârniţi interesul pentru a învăţa şi stimulaţi implicarea în activităţi
- Sporiţi-le stima de sine şi stimulaţi-le încrederea în sine
- Formaţi o atitudine pozitivă a colegilor
- Ajutaţi-i să se simtă confortabil când comunică
- Acordaţi timp mai mult pentru îndeplinirea sarcinilor, manifestaţi răbdare şi calm;
- Manifestati empatie şi înţelegere;
- Evaluaţi frecvent starea de spirit şi încredinţaţi-le sarcini pe măsură (nici foarte dificile dar nici foarte uşoare);
- Rugaţi colegii să fie binevoitori şi să evite sarcasmul sau eventuale glume nepotrivite
Ajutor, adaptări şi/sau intervenţii ale unor persoane specializate
Elevii cu tulburari de stres posttraumatic au nevoie de planificare diferentiata a curriculumului de aranjamente speciale privind evaluarea .
Unii elevi vor:
- beneficia de programe de psihoterapie;
- beneficia de consult psihiatric;
- avea nevoie de programe de consiliere individuală şi de grup;
- avea nevoie de programe de ergoterapie (ocuparea timpului liber)