Tulburări de stres posttraumatic în rândul elevilor

Tulburări de stres posttraumatic – schimbare persistenta a personalitatii dupa o trăire/experienţă traumatică/catastrofică.

Caracteristici principale

Schimbarea aparută în personalitate nu poate fi atribuită vulnerabilităţii sale psihice ci situaţiei trăite.

Prezintă  simptome grupate la nivel de :

Comportament

  • dispoziţie tristă (o tristeţe apăsătoare întipărită pe faţă)
  • abulie ( diminuarea sau lipsa voinţei, nu perseverează, disparitia oricarei dorinte de afirmare sau realizare)
  • comportament evitant, se izolează social
  • pasivitate şi apatie
  • coşmaruri, insomnii
  • ticuri verbale sau gestuale
  • nelinişte, agitaţie, oboseală permanentă
  • consum de alcool si droguri
  • neîncredere şi ostilitate faţă de familie sau colegi

Organic

  • tensiune, încordare musculară, încleştarea pumnilor
  • tremurături, înţepături, furnicături, transpiraţii reci
  • tulburări sexuale, ale poftei de mâncare şi ale somnului

Emotional

  • instabilitate emoţională (trece uşor de la râs la plâns)
  • iritabilitate, accese de furie
  • scăderea stimei de sine
  • tristeţe, anxietate, nerăbdare
  • disperare, descurajare, idei suicidare

Cognitiv

  • prezintă tulburări de percepţie şi reprezentare (revăd momente trăite în timpul traumei)
  • manifestă încetineală în exprimarea gândurilor şi ideilor
  • sunt dominaţi de gânduri negative, prăpăstioase, sumbre
  • diminuarea capacităţilor atenţiei şi ale memoriei

Bariere în calea învăţării

  • tulburări de percepţie şi reprezentare
  • diminuarea randamentului în orice gen de activitate
  • dificultăţi de adaptare (consideră că nu poate face faţă sarcinilor)
  • manifestă pasivitate – nu se implică sau nu finalizează o activitate
  • nu mai gaseşte motivaţie şi voinţă pentru a învăţa
  • memorie slabă, lapsusuri
  • diminuarea capacităţii de concentrare sau mobilitate a atenţiei
  • fluctuaţia imaginii de sine
  • imaginaţie şi creativitate săracă
  • labilitate afectivă (trec uşor de la râs la plâns)

Strategii şi intervenţii utile

  • Relaţionaţi pozitiv, destins, binevoitor
  • Creaţi un climat afectiv confortabil, stimulativ (nevoie de siguranţă afectivă)
  • Vorbiţi cu o tonalitate caldă, prietenoasă, binevoitoare
  • Folosiţi frecvent sistemul de recompense, laude, încurajări pentru un progres oricât de mic
  • Evitaţi pedepsele, criticile distructive, ignorarea
  • Încurajaţi exprimarea, acordaţi sprijin elevilor în redarea ideilor
  • Încercaţi să le stârniţi interesul pentru a învăţa şi stimulaţi implicarea în activităţi
  • Sporiţi-le stima de sine şi stimulaţi-le încrederea în sine
  • Formaţi o atitudine pozitivă a colegilor
  • Ajutaţi-i să se simtă confortabil când comunică
  • Acordaţi timp mai mult pentru îndeplinirea sarcinilor, manifestaţi răbdare şi calm;
  • Manifestati empatie şi înţelegere;
  • Evaluaţi frecvent starea de spirit şi încredinţaţi-le sarcini pe măsură (nici foarte dificile dar nici foarte uşoare);
  • Rugaţi colegii să fie binevoitori şi să evite sarcasmul sau eventuale glume nepotrivite

Ajutor, adaptări şi/sau intervenţii ale unor persoane specializate

Elevii cu tulburari de stres posttraumatic au nevoie de planificare diferentiata a curriculumului de aranjamente speciale privind evaluarea .

Unii elevi vor:

  • beneficia de programe de psihoterapie;
  • beneficia de consult psihiatric;
  • avea nevoie de programe de consiliere individuală şi de grup;
  • avea nevoie de programe de ergoterapie (ocuparea timpului liber)